Brocyklingen 9 Juni 2000
Malmö-Köpenhamn tur-retur!

Första och enda gången
man har kunnat cykla till Danmark

I strålande väder trampade över 42.000 svenskar och danskar tur och retur på Öresundsbron.








Många förväntansfulla cyklister vid starten i Bunkeflostrand.....







.....på väg ut på Öresundsbron vid Lernacken!







Äntligen ute på bron - 70 meter över havet - vilken känsla!







Uppe på högbron en fantastisk utsikt över sundet - och nu bär det neråt mot Danmark!







Hur känner man igen Danska cyklister? Jo, inga har cykelhjälm!







Här passeras landsgränsen med en magnifik utsikt över Pepparholm och Amager, och det är sakta lut neråt ifrån 70 m.ö.h till ca 20 m.u.h. och dessutom medvind så cykeln rullar på frihjul i kanske 7 km!







Så nära Saltholm har man aldrig varit - inte ens båtarna gick så nära!







(jag hade gärna cyklat en liten tur på den fina ön Amager och druckit 1 eller 2 öl i Dragör)
I tunnelns slut Danmark, men vid Kastrup på Amager fick vi tyvärr vända och sen tillbaka ner i tunneln igen tills......








....vi kom upp ur vattnet till Pepparholm som faktisk är den danska konstgjorda ön - Peberholm!







Här är det folkfest på Pepparholm - namnet anspelar på den naturliga grannön i norr, Saltholm. Pepparholm består av material från havet som frigjordes vid muddringen av Öresunds botten.







Bron i all sin glans
Öresundsbron - är en 7,85 km lång snedkabelbro som sträcker sig från Lernacken strax söder om Malmö till den 4,05 km långa konstgjorda ön Pepparholm (strax söder om Saltholm). 5,35 km av bron ligger inom Sverige. Pylonerna på bron är 203,5 meter höga. Bron har en segelfri höjd av 57 meter.

Bron består av två plan där järnvägen går under motorvägen. Öster om bron går motorväghalvorna isär och järnvägen dyker upp mellan körfälten. Järnvägen går mellan körfälten förbi betalstationen samt ytterligare några kilometer österut. Bron har cirka 1,56 % lutning, vilket är klart mer än som eftersträvas för godståg (särskilt som denna och anknytande banor har trängsel så man vill ha färre och tyngre godståg), men de klarar sig genom att ha bra fart innan bron.

Brons officiella namn, Øresundsbron, är en kombination av svenskans Öresundsbron och danskans Øresundsbroen. Normalt används det svenska eller danska namnet.







Nu börjar en mödosam färd i motvind upp till de västra pylonerna! Här får man stanna i lä och pausa lite. Sen bär det utför igen mot Malmö!







Tillbaka i Sverige igen efter denna väldigt speciella cykeltur på 34 km
- som jag aldrig får uppleva igen, och definitivt inte vill ha ogjord!








Här är beviset att JAG denna dag den 9 Juni 2000 har genomfört detta stolleprov!

Tre veckor senare den 1 Juli öppnades bron för trafik!







_\\|//_
(' . . ')
----ooO-(_)-Ooo----

Kontakta mig gärna!


Åter till huvudsidan!




copyright © 2008-2009       www.ettcykelliv.se       All rights reserved